31 juli 2013

Tomatplanta på vift

Jag satt och dagdrömde på trappan en dag och lät ögonen vandra sådär planlöst som man gärna gör, när solen värmer och livet är lugnt och skönt. Och då hittade jag en tomatplanta precis bredvid mig. Jag tyckte det var lite konstigt, eftersom jag inte sått några tomater alls iår. Förra årets sådd blev nämligen något av ett skämt och jag tyckte att det där med tomater... njaeee... det får nog vänta tills den dag jag har ett växthus. Och på tal om växthus.... *vinkar med ögonbryna* ... hela det lilla problemet ser ut att lösa sig. I vinter. Med hjälp av grannarna. Och en stor lönn som ska ner. Precis där deras växthus står. Som de inte vill ha kvar längre. *vinkar ännu mer med ögonbryna*

IALLAFALL.... först tänkte jag:
- Näe... det där kan ju inte vara en tomatplanta. Men sen rörde jag ett av bladen... och luktade... och jomen visst serru... visst var det en tomatplanta.

Nu hade den lyckats få fäste i en springa mellan plattorna och det insåg jag på en gång, att försöka dra upp, skulle bara sluta med dess något för tidiga bortgång. Insåg oxå att får den stå sådär, så är det bara en tidsfråga innan maken eller dottern kommer stövlande vilket oxå skulle leda till tomatplantans något för tidiga bortgång. Alltså satte jag på mig tänkarmössan. Den är bra ibland. Andra gånger inte så bra. Men den här gången tyckte jag att jag fick till det riktigt finurligt.

Jag knackade ur botten ur en vanlig lerkruka, trädde den över tomatplantan, fyllde på med lite lekakulor inne i krukan och några större stenar utanför krukan och sim-sa-la-bim hoppas jag att den får leva ett tag till.

Och var den kommer ifrån? Tjaa.... jag har ju inte sått några... meeeen... jag har ju gett hönorna tomat. Kan det vara en sån, tror ni? ;)


/anna-karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...