6 augusti 2013

Boll av murgröna

När vi flyttade in här vintern 2005, visste jag redan från början att jag skulle göra en boll av murgröna (Hedera helix) och ha någonstans. Jag hade sett såna i en trädgårdstidning och blev helt såld. För sån är jag. Jag ser något och blir helt såld. Och måste ha. Fast, oftast glömmer jag bort det. För det är så mycket jag måste ha, så det kan vara svårt att hålla reda på allt. Eller så lägger sig ha-begäret. Eller så helt enkelt stillar jag mig själv. Fast ibland.... ibland går det inte. Då MÅSTE jag ha, vad det än är. Och när jag hittade en bit putsnät i vår nya trädgård, så var det ju nästan som en vink från ovan.

Jag knölade ihop en boll av nätet och fyllde med jord, kompost, gamla löv... vad jag än råkade hitta som jag visste skulle kunna bli bra utfyllnad. Det var säkert inte ultimat och enligt förståsigpåarna. Men, jag är sån - gör lite som jag vill. Oftast går det väldigt bra ändå. Köpte några helt vanliga murgröneplantor och delade och tryckte ner här och där. Och vattnade. Och vattnade. Och sen vattnade jag lite till.
Maj 2006
Augusti 2013
Idag, sju år senare har bollen brett ut sig. Tagit plats. Är inte särskilt bollig längre mer..... smält glass. Lixom. Det har varit några år där jag inte brytt mig om trädgården så mycket. Jag hade företag. Det är mycket jobb med företag om man ska göra allt själv. Så det fanns inte tid. Tid till ogräsrensning, trimning, duttande och pulande. Nu är företaget stängt och lusten är tillbaka. Och tiden. Frågan är... ska man forma den smältande glasskulan till boll igen? Eller ska man kanske låta den vara som där är? Låta den smälta vidare? Låta den dra ut på äventyr?

Man kan ju alltid göra fler murgrönebollar. Det är faktiskt väldigt enkelt. Och nu har jag ju nästan en hel rulle med putsnät som står oanvänt. Från hönshusbygget. Så kan man ju inte ha det. Låta saker stå oanvända. Man kanske skulle prova och göra en.... plisterboll? Eller revande smultronboll! Nu när man tänker efter.... det finns ju ingen hejd på möjligheterna.

/ak

4 kommentarer:

  1. Vilket härlig inlägg och så mycket jag känner igen hos mig själv!

    Murgrönebollen var verkligen snygg...hmm...putsnät och fyllnad har jag...hmm. Har jag orken tro?

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Du blev helt såld... o jag köper idén, ha ha... Varför har jag ingen murgröneboll??? Vansinnigt! Ja, så får ju åtgärdas...
    Tack för trevligt o givande inlägg!
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Tack Märit! :) Och visst orkar du. Det är ju kul!


    /ak

    SvaraRadera
  4. Katarina - Ja, varför har du inte en murgröneboll? Åtgärda! Omgående! ;)


    /ak

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...