4 augusti 2013

Dags att sätta vitlök. Snart.

Satt på trappan och drack mitt morgonkaffe.  Med mycket mjölk. Av alla ställen att dricka sitt morgonkaffe, är nog trappan bäst. Solen silas lite lagom sådär genom träden. Inte för mycket, och inte för lite. Lagom. Oftast så blåser det inte så mycket där heller. Och det är lummigt och grönt. Skönt. Det går så lätt att fundera på trappan. Och planera. Sen kan man glömma planerna, det gör inte så mycket. Det är inte utförandet av planerna som är det viktiga. Det är själva planerandet.



Idag, medans hönor och kycklingar for runt och jagade morgonyra insekter, funderade och planerade jag för trädgårdslandet. Det är inte så stort, trädgårdslandet, bara fyra små pallkragar. Lagom. Jag kom på att jag måste sätta mer lök nästa år. Sen kom jag på att vitlök kan man sätta nu. Snart. Om några veckor. Det blir perfekt. Vitlök är lätt att odla. Bara köpa sättlök, dela klyftor och trycka ner i mörkret. Kanske bland perennerna? Fast... inte med butikslök. Den kan vara besprutad. Eller steril. Usch. Köp en lök eller två i växthandel. Då får du fin-fina vitlökar året efter.

Källa

Så nu har jag planerat att sätta vitlök i ena pallkragen. Eller halva kanske? Jag ska sätta de ganska tätt, för sen när jag skördar nästa år, då kan jag skörda varannan lök i början på sommaren. Då är de små och söta. Sen när jag har tagit upp varannan, har resten som är kvar mer utrymme att växa på. Så planerade jag.

"Shallots are for babies; Onions are for men; Garlic is for heroes."
-unknown



/ak


4 kommentarer:

  1. "Det är inte utförandet av planerna som är det viktiga. Det är själva planerandet."

    Den tar jag med mig för den känns väldigt handfast och bra att luta sig emot!

    Blir faktiskt inspirerad att sätta litet vitlök... en del planer kanske blir förverkligade! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt. Jag tycker man SKA planera... men man ska inte hetsa upp sig om det blir lite si och så med utförandet. Det blir som det blir, lixom.

    Och ja, vitlök måste man ju ha. Fattar inte hur jag har kunnat glömma det. *slår handen på pannan*


    /anna-karin

    SvaraRadera
  3. vilken underbar inställning..jag tycker också om trappan där har man koll o kan planera o drömma, tyvärr ingen morgonsol där men vad gör det har ju hela trädgården framför mina fötter :-)

    SvaraRadera
  4. Jajamän. Trappor är bra till att gå upp och ner i. Och att sitta och planera på. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...