7 augusti 2013

Morgonpromenad i trädgården

Morgonpromenad i trädgården, onsdagen 7 augusti i detta vår nådens år 2013. En stillsam morgon. Varm och fuktig efter nattens regnande. Regn är bra. Speciellt när det kommer på natten. Tycker jag.

Hosta 'Golden Sunburst' sticklingar i väntan på utplantering.
Jag tror det är Golden Sunburst iaf.

Man tager vad man haver. Stenar från gräsmatta och rabatt hamnar under Miscanthusen.
Hoppas kunna täcka upp ett ganska stort område ganska snart. Bakom Miscanthusen ligger oxå
hönsens badplats, så det här är ett försök att hålla jorden på plats. De är duktigt på att sprätta
jord, de där damerna. 

Bomullsmoln speglar sig i det gamla fågelbadet. Måste ta och räta upp det ser jag.

Kungsljus 'Verbascum' är närmast ett ogräs här. Frösår sig självt överallt. 

Mitt gamla betongklot börjar få lite patina.

Dagvindan har vandrat in i trädgården.

Men det gör inget - hörnan den valde är risig ändå.

Och dagvindan är så söt så den förhöjer definitivt platsen.

Murgröna  trivs i vår trädgård. Väldigt bra. Måste nog utnyttja det mer.
Plus att Sixten kanin inte äter den. Dubbelbra!

Carex i kruka på altanen.

En av mina Cordyline har fått ett par inneboende. 

Blå himmel ovan Cordyline.
Det låter nästan som en filmtitel. En romantisk komedi.

Ampelliljan trivs på verandan. Den fick platsen lite sent i somras men den har vuxit sig
dubbelt så stor sen den hamnade där.

En liten murgröna på mitt gamla schackbord i etsad mässing som min mormor och morfar köpte
en gång för länge sen. Älskar det här bordet. Så vackert.

Liten Zenhörna på altanen.

Hosta 'Frances Williams' - en favorit.
Har fått leva instängd bakom nät hela sommaren för att räddas undan en viss klåfingrig kanin.

/ak

4 kommentarer:

  1. Men vilket fantastiskt gammalt schackbord, helt magiskt, som tagen ur en Narnia film känns det som.
    Och en såndär liten Zen-hörna är ju ganska lätt att fixa faktiskt, och ser mysig ut, ska bara hitta nå fina stenar och sätta på verandan.

    Måste även säga att du skriver väldigt roligt och underhållande, väldigt trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Åh tack så mycket!! *rodnar*

    Och ja, det bordet är väldigt speciellt. Blir lycklig varenda gång jag ser det. Och det faktum att mormor och morfar som köpte det, båda dog innan jag föddes, ger en märklig känsla av kontakt med dem. Trots att jag aldrig ens träffat dem!

    Jag är inte mycket för prylar, men det här är definitivt en av de saker jag skulle rädda först om det började brinna. :)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  3. Tack för den trevliga rundan i trädgården!
    Det schackbordet hade jag köpt på stört, om jag hittat det i en affär! Fantastiskt vackert och gediget!

    Instämmer de Kim Lee- du skriver väldigt underhållande och trevligt!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket Märit. Jag blir alldeles rörd av alla fina kommentarer. :)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...