14 augusti 2013

Ölburksvimpelspelsfågelskrämma

Vi har ju en kanin, Sixten. Sixten springer fritt ute på dagarna och sover inne hos oss på nätterna. När han är ute så äter han gärna i trädgården. Dining out, lixom. HELST äter han det som jag odlar i mina krukor. Hostor och prydnadsgräs är favoriter. Mina. OCH Sixtens. Av olika anledningar dock. Om det växer två identiska växter bredvid varandra, men den ena står i kruka och den andra på friland, så kommer Sixten äta den i krukan. Först.

Driver.Mig.Till.Vansinne.

Och jag vet, jag vet. Om vi ska ha en kanin som springer fritt får vi skylla oss själva. Ja ja... men kaniner är roliga djur. OM de får springa fritt. Burkaniner = astråkiga. Frispringande kaniner = humor på fyra ben. På riktigt.

MEN... om man nu som vi har en frispringande kanin och ändå tycker att man ska få ha lite av sina växter ifred (vilket jag personligen tycker är ganska rimliga önskemål) så får man ju försöka skydda dem. Och då gärna på något lite snyggt eller lattjo sätt. Det var då jag tänkte ölburksvimpelspel!



Ev. barn i familjen kan utan problem sättas
i arbete. Ett glas saft räcker oftast som lön.
Jag tänkte så här:
  • 4 pinnar 
  • en laddning gamla ölburkar (i detta fall Bitburger från studentfesten i juni. Ujujuj... det var en bra fest. Sonen blev ordentligt firad kan jag säga.) 
  • några meter trädgårdssnöre (i detta fall tjusigt Garden Twine från England, jo jatackar)

Sen ska allt monteras ihop. Så här:
  • Klipp först upp ölburken och släng topp och botten. I ÅTERVINNINGEN!!
  • Klipp ut vimplar (eller annan form) av burken. 
  • Gör hål i hörnen på vimplarna och trä snöret igenom. Gör en knut i början och slutet av snöret så vimplarna inte rasar av.
  • Sätt pinnarna i varsitt hörn i krukan och linda vimpelspelet i en spiral runt pinnarna
  • = en liten vimpelspelsbur till prydnadsgräset


Men... eeehh.... det blev lite stort. VÄLDIGT stort till och med. Jag vet inte hur jag tänkte med storleken. Alldeles för stort för ett skrämmasixtenvimpelspel. Så det får bo på verandaväggen istället. Tillsammans med ampelliljan som står på skänken. UTOM räckhåll för Sixten.



Inte så pjåkigt av gamla ölburkar och lite snöre, va? 

Sen jag tänkte så här. Om man har mindre fruktträd, så borde ju såna här även kunna funka som fågelskrämmor? De både fladdrar och smattrar i vinden! Och de är ju lite snyggare än att hänga upp gamla CD-skivor om du frågar mig. Nu har inte jag några små frukträd. Bara ett gigantiskt äppleträd. Och det klarar sig faktiskt bra utan vimpelspel. Men OM jag hade det - hade ett litet frukträd - då skulle jag göra en ölburksvimpelspelsfågelskrämma till det. På studs.

Om inte annat för att det skulle se så snyggt ut.

♥/ak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...