11 augusti 2013

SaftMaja

Kommer ni ihåg att jag nämnde att jag hade lust att safta och sylta men virrade bort mig i fällda träd? Nu är jag en bit på väg!

Min nya gamla SaftMaja.
Igår införskaffade jag den här! En tvättäkta, begagnad, men oanvänd, SaftMaja. 80 riksdaler betalade jag och på det hela taget tycker jag att det var ett kap. En sprojlans ny SaftMaja kostar ungefär tio gånger mer så jag är nöjd. Och jag är faktiskt tveksam till om en sprojlans ny är tio gånger bättre än min.

Jag Googlade lite om SaftMajor och det är bara att konstatera att SaftMajor, är den bästa uppfinningen sen hjulet. Alla verkar älska sina Major. Jag ser väldigt mycket fram emot att få älska min med. Det där är för övrigt en mening som är viktig att man skriver rätt. Speciellt att de två sista orden kommer i rätt ordning. Annars blir det en väldigt bisarr mening i en bloggpost om saftning och syltning.

Man undrar ju lite varför jag inte har haft en tidigare? En SaftMaja asså. Hur har jag kunnat existera på denna jord utan en? Så många liter saft som jag har tänkt att koka under min levnad. Så många liter saft som aldrig blev kokt pga SMB. (SaftMajeBrist) Så många liter hemmagjord saft man kunde ha druckit. Istället för butiksköpt.

Bruksanvisning medföljde!
Man undrar ju oxå lite över namnet. SaftMaja. Vem var denna Maja? Och hur mycket saft gjorde hon egentligen för att få en köksmojäng uppkallad efter sig? Eller, ve och fasa, var det bara ett marknadstrick av en övernitisk reklamare en gång för länge sen? Det står ju "Saftkokare" på etiketten. Men ALLA säger ju SaftMaja.

*gnager på knogarna av oro*
Om du vet... SÅ DELA MED DIG DÅ FÖR GUDS SKULL!! Låt mig inte behöva leva i ovisshet en enda minut till.

Nästan mogna björnbär. Eller?

Men, sen måste man ju oxå ha något att göra saft av. Och det är på gång. I de hemska, taggiga snåren är björnbären på väg att mogna. Testade ett par idag. HUJEDAMEJ va´ sura de var.

Då såg jag ut så här.
<--------------------------

Men, om de bara får en vecka eller två till på sig så ska det nog bli bra. Sen, jäklar i min lilla låda... eller SaftMaja, ska det bli saft och sylt. Äpplena är på väg oxå. Undrar om man kan göra äpplejuice? Och fläderbären för jösse namn!! Höll på att glömma fläderbären. Det blev ingen fläderBLOMSsaft iår. Då får det väl bli fläderBÄRSsaft istället.

Fast... jag kanske borde börja med att röja i matkällaren så jag har någonstans och ställa allt? *suckar och går ner i källaren*


/ak

4 kommentarer:

  1. Har också en Saftmaja efter min mamma - till och med en rostfri sådan - men glömde den i sommarstugan i en annan ände av landet! Nu dignar svartvinbärsbuskarna av bär och jag låter det drösa i backen! :-(

    Min erfarenhet av Saftmajan är att den är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för att producera saft. Men...jag tycker faktiskt att saften blir godare på det gamla sättet med uppkok och avsilning. Kan inte förklara varför, men så upplever jag det. Det är bara det att det är så himla slabbigt, så då får det vara...

    Undrar hur du tänker dig med äppeljuicen? Blir den bra om man kokar den först?
    Hoppas att du berättar på bloggen hur det går!
    Jag brukar mixa äpplena och sedan pressa ur musten. Först när den är i flaskor/burkar hettar jag upp till 73° i några minuter.

    Förresten - ett tips - förra året kom jag på att använda sådana glasburkar som har klicklock. Tycker att det har fungerat mycket bättre än flaskor. Lätt att diska och att kontrollera att det är lufttätt!
    Ingenting har möglat när locken har varit "klickade".

    SvaraRadera
  2. Men men men... MÄRIT!! Svartvinbärssaft som är det godaste som finns!! Maken hojtar och skriker att han vill ha svartvinbärssaft och jag säger: -Inte förrän nästa år. Svarta vinbären är slut, borta, uppätna för iår i Blekinge.

    Och jag har ju aldrig använt en maja förut, så än så länge så bara förutsätter jag att det blir bra. Tee-hee... för sån är jag. ;)

    I beskrivningen står det att man kan använda både päron äpplen men man måste skära de i mindre bitar först. Och vårt enda träd bär så fruktansvärt mycket frukt så det kan ju vara värt att test iaf! Kommer definitivt tala om hur det gick. Både succéer och fiaskon. Lovar. ;)

    Klicklock säger du!? Toppen. Det noteras.


    /anna-karin

    SvaraRadera
  3. Ja, jag menar sådan burkar som man köper sylt, rödbetor och sånt i. När man sätter på locken sedan man fyllt det varma i burken, så ska den lilla upphöjningen på mitten ploppa ner efter ett tag. Då är det lufttätt och håller sig så tills man öppnar locket.

    SvaraRadera
  4. Då borde man ju kunna återanvända gamla burkar med lock? Det är ju VÄLDIGT bra!


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...