20 augusti 2013

Trädgårdsutrustning

En viss oro infann sig häromdagen. Hösten kommer snart. Då blir det blött. Och kallt. Och man måste klä på sig. Jag har ju inte riktigt haft trädgårdsfokus de sista åren så ... jag började fundera på hur det står till med min utrustning? Egentligen? En snabb koll gav både positiv och negativ feedback.

Negativt

  • Asså... ÄTER jag trädgårdshandskar? Jag bara undrar. Alla mina går sönder på fingertopparna. Ok,jag antar att jag får skylla mig själv. Det går hål bara för att jag envisas med att vara nere i jorden och gräva med händerna. Istället för att använda spaden. Och jag använder inte spaden för att jag alltid ska ta genvägar. Och inte gräva så mycket. *rullar med ögonen* Vad kan jag säga? Jag är fortfarande 5år. Ibland.


  • Min grep har tandvärk. Eller vad grepar nu känner när ena tanden är sne.  Om de känner något. Om de gör det - känner något asså - då tror inte jag att grepar tycker det är särskilt kul hos mig. Jag är lite... hårdhänt ibland. Med grepar. Det var så den här tanden blev sne. Men jag kunde ju faktiskt inte veta att den där roten var så djup och tjock och ALDRIG kommer gå att få upp. Ju.



  • Byxor!! Jag har INGA trädgårdsbyxor. ALLS. PAAANIIIIIK!!!


Positivt

  • Min gamla Viking gummistövlar. Jag köpte de ...*tänker tillbaka*... sommaren 1996 när jag skulle upp och fotvandra i fjällen. Tydligen behövde man vattentäta stövlar när man skulle vada över bäckar och åar och inte hade jag lust att lägga en mindre förmögenhet på riktiga vandringskängor. Det fick bli ett par gummistövlar till vadningen. (Och rejäla gympapjuck till vandringen... om jag inte minns fel.) Iaf... de här har hängt med i ur och skur och är BÄST.
Varför de är nedrullade? Två orsaker:
  1. När man som jag inte är begåvad med långa, slanka ben... då är det praktiskt att kunna rulla ner stövlarna. Så de inte sitter som två korvskinn längs sälkutarna. (Jag kallar mina vader det, sälkutar. För de ser ut som det. Runda och trinda men strömlinjeformade lixom.) Och att kunna röra sig är bra. Riktigt bra till och med. När man trädgårdar.
  2. Det blir ju bastuvarmt annars!!


  • Mina trädgårdsskor. Med stålhätta. Så man kan tappa stenar på tårna utan att det gör ont. Det gör jag. Tappar stenar på tårna. Men det gör inte ont. För jag har skor med stålhätta! Häpp!
  • Min trädgårdsjacka. Nästan lika gammal som gummistövlarna. Och fortfarande lika bra. Lagom varm. Tillräckligt luftig för att få plats med tröja under. Om det behövs. Oftast behövs inte det. Jag är rätt varmblodig av mig. 


Som ni ser så är jag en riktig fashionista i trädgården. Japp. Det är jag. Snyggare än snygg. Coolare än cool.

Eller.... vänta....



/ak

14 kommentarer:

  1. Precis rätt utrustad!
    Sådana stövlar har jag också, men jag använder ofta mina trädgårdsgaloscher, som är superbra!

    SvaraRadera
  2. Jag tittade på mina nyinköpta trädgårdshandskar efter en hel dag i trädgården med ogräsrens... fortfarande hela! Mycket ovanligt, man borde kunna prenumerera på handskar!

    SvaraRadera
  3. Märit - på det hela taget är jag nöjd. Det är vantsituationen och byxsituationen som måste åtgärdas bara.

    Och jag har faktiskt kikat på trädgårdsgaloscher... men.. jag är lite kär i mina Viking. Och så länge de hänger med så avvaktar jag. Men sen du!! ;)


    /ak

    SvaraRadera
  4. Linda - tala GENAST om vart du köpt dina handskar och vilket märke det är. Genast!!

    Och du... jag tror du har något på gång där, prenumerera på trädgårdshandskar. Var skriver jag upp mig lixom?! :D


    /anna-karin

    SvaraRadera
  5. Haha... ..stövlar från -96 du är duktig. Mina överlever högst 3 trädgårdssäsonger med mig :-)

    Övriga kläder - sånt som rensas ur garderoben och är någorlunda bekvämt. Just nu alternerar jag mellan 2 par överdragsbyxor som jag haft när jag målat. Så färgglatt så...



    SvaraRadera
  6. Carina - du är så våldsam! Eller så har du inga Vikingstövlar. ;)

    Och, jo.. jag har väl ungefär samma som du. Först har man kläderna på jobbet. Efter ett tag degraderas de till målarkläder. Och till sist till trädgårdskläder. Vilket slog mig... jag HAR ju ett par byxor. Mina gamla målarjeans. :D AWESOME!!


    /anna-karin

    SvaraRadera
  7. Tommel opp - helt riktig kledd for anledningen :)

    SvaraRadera
  8. Hehehe.... precis. Vem orkar bry sig hur man ser ut i trädgården? Huvudsaken är att man är torr. Och varm. Det är bara det här med trädgårdshandskar.... måste hitta en bra modell. :)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  9. Wow, vilken trädgårdssnygging! :D
    Mina trädgårdshandskar går bara sönder på höger pekfinger. Mycket oekonomiskt. Funderar på att transplantera mellan olika trädgårdshandskpar... Hur fel kan ett vänsterlångfingerhandskfinger bli om man syr fast det på höger pekfingers ställe?
    Annars är jag väldigt intresserad av den där prenumerationen!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  10. Carro - "Hur fel kan ett vänsterlångfingerhandskfinger bli om man syr fast det på höger pekfingers ställe?"

    Inte det minsta fel. Och när du ändå håller på att sy - kan jag skicka mina handskar till dig??

    Och tack... fattaru va läcker jag är i trädgården? Karlarna hänger i drivor runt mig. Eller.. näe... det var ju bara tuppkycklingarna. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera
  11. Jag gillar din trädgårdsutrustning. Kommer aldrig vara sån där chic trädgårdsdam. Men jag råkar faktiskt ha bra tips på både handskar och byxor. Båda är köpta på Jula, men med så där tio års mellnrum. Byxorna är deras arbetsbyxor med vadderade knän och lösa fickor på sidorna. Jättebra att kunna krypa runt på marken utan att få ont i knäna och ha stora sekatörer i fickan utan att ha ihjäl sig. Det andra är deras montagehandskar. Har hållit mer än en säsong. Nån typ av rekord. Serru!

    SvaraRadera
  12. Åsa - Jula säger du!? Okaaaayy.....

    *dånar iväg till webshopen och vrålar TAAAACK över axeln*


    /anna-karin

    SvaraRadera
  13. Jag har samma stövlar. Nedvikta som dina. Praktiskt och lite coolt.

    Ellen

    SvaraRadera
  14. Ellen - inte lite coolt. ASCOOLT!! ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...