20 september 2013

Anna-Karins saftmajade äppeldricka

Ok, det är officiellt. Min saftmaja är fantastisk!! Precis så fantastisk som jag hoppades att den skulle vara. Kanske mer! Sitter här och smuttar på min egen äppeldricka. Gjord på egna äpplen, från den egna trädgården och ångad i mitt eget kök. Den är fortfarande lite varm och något så underbart god så att änglarna gråter. *host*

Äppeldricka anno 2013

Och enkelt var det oxå. Löjligt enkelt. Ok, det krävs en saftmaja men du kan säkert hitta en begagnad på loppis. Det gjorde jag. För 80 riksdaler. Jag tyckte det var väldigt överkomligt när en sprojlans ny saftmaja kostar 10-15 ggr mer. Och jag tror helt ärligt inte att en sprojlans ny är 10-15 ggr bättre än min begagnade. Faktiskt. Men det gör man ju som man vill med.

    O-buteljerade äpplen.


Så här gör du
Anna-Karins saftmajade äppeldricka 

Kolla anvisningar för din saftmaja. Annars, fyll upp ordentligt med vatten i den nedersta behållaren och koka upp det. När det stormkokar sänker du värmen något (men det ska fortfarande koka ordentligt) för att få en jämn effekt. OBS!! Kolla av vattenmängden med jämna mellanrum under ångtiden och fyll på om hälften har kokat bort. Jag värmde i vattenkokaren först för att hålla värmen i saftmajan konstant.

Dela under tiden äpplena i mindre bitar och fyll upp fruktkorgen så mycket som möjligt och sätt allt på plats och sätt igång ångningen. Under ångtiden tappade jag ur en liter vid ett par tillfällen och hällde över frukten. Detta för att få ur så mycket smak som möjligt.

Efter 1-1½ timme är drickan klar. Häll upp all dricka i en gryta, koka upp och sockra sen efter tycke och smak. Min blev god med ½ dl socker per liter äppeldricka.

Fyll upp på väl rengjorda och steriliserade glasflaskor. Fyll på så mycket att det rinner över - och inte bara skummet utan även drickan - och sätt sen på korken direkt. Dra åt ordentligt och ställ åt sidan för att svalna av.



Jag ångade rätt mycket äpplen när jag gjorde. (Och jag är inte klar än.) Men två av satserna jag gjorde fick lite kanelsmak. Det gjorde jag genom att låta en kanlestång koka med när jag sockrade drickan. Den låg inte med så länge, men det var tillräckligt för att ge en liten hint om kanel. Den kaneldoftande drickan är godast att dricka varm tycker jag. Med en kanelstång i glaset för doft, smak och dekoration. Jag säger bara: december. Kallt ute. Snön yr. Man kommer hem till julat hus och värmer sig en kopp kaneldoftande äppeldricka. På stereon sjunger Nat King Cole om valnötter som rostas över öppen eld. Och man sätter sig och tittar ut på snön. Och rör långsamt med kanelstången i äppeldrickan. Uj uj uj.... mysfaktorn goes off the charts! Och om man vill kan man nog blanda i lite rom. Eller whiskey. Mmmm........



/ak

2 kommentarer:

  1. Låter toppengott. Ska fixa äppeldricka i min loppis-Maja jag också nu! Med kanel.

    Dom duktiga på FB-sidan Köksträdgården har talat om att man ska ha en sprojlans om den från loppis är av aluminium.

    Rostfritt ska det vara. Aluminium fäller. Men jag är så gammal och har käkat mat lagad i aluminiumkastruller sen tidernas begynnelse så lite till aluminium från min Saft-Maja gör mig inget! :-)

    SvaraRadera
  2. PRECIS! Så tänkte jag med. Och helt allvarligt, folk tvekar inte att sätta i sig Coca-Cola och andra läbbigheter, men kan sen hojta om lite aluminium från en saftmaja.

    Och du - glöm inte att spara en flaska eller två till december. När snön faller. Och det är kallt. ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...