23 oktober 2013

Abra-ka-dabra

Vi har en spiselkrans. Som man ser från ytterdörren när man kommer in. Det är bra. Då kan man pynta på den och ange tonen på en gång, lixom. Och tonen just nu är ... magi. Häxor och trollkarlar. Spöken. Det dra ihop sig mot spöksäsong - Halloween.

Som jag sa igår, så är väl Halloween ingenting vi firar som så. Kanske lite fler spökfilmer? Kanske en maratonsittning av Harry Potter? Kanske extra mycket godis? Definitivt en massa dekorationerna. Häxan i mig skrockar hest och tänker upp den ena trollformeln och trolldrycken efter den andra. Och ska man göra trolldrycker, så måste man ju ha ingredienser. Det har jag.  spiselkransen.  I brygdskafferiet.

Ingredienser för brygder
Jag har alla möjliga - och kanske omöjliga - ingredienser till trolldrycker, elixir och brygder. T.ex, om man tar lite blod från enhörning och låter det koka en kvart med en nypa torkade mustarmar får man ett elixir för ökad skäggväxt.

Och vill du ha en brygd som förstärker din syn? Så du ser.... allt? Då ska du mortla två ödleögon och fem drakfjäll (så gott du kan, drakfjäll är löjligt hårda) och låta de dra i en bottenskyla trollsvett. Och glöm inte att skaka flaskan med trollsvett innan, för allvarligt... trollsvett... *ryser*. Efter ett dygn så silar du brygden och låter den sen koka på svag värme tillsammans med två medellånga hårstrån från varulv tills brygden blir spygrön. Då tar du ett spindelöga, släpper ner det i brygden samtidigt som du läser besvärjelsen:


Men var försiktig, lille vän. *väser* Den här brygden är stark och det är många som sett saker de inte velat se och blivit galna på kuppen. Moahahahaha.......

Ojjj... spårade visst ur lite där. F'låt. *generad*

 Då kanske vi ska prata pyssel istället? Hur har jag då gjort allt det här? Follow me, luffleys!


Etiketterna har jag gjort på datorn som jag printat ut på vanligt vitt kopieringspapper och sen "åldrat" med kaffesump. Finns ju inga regler för hur de ska se ut men så här gjorde jag mina:
  1. Hitta en font du gillar och skriv läbbiga/passande ingredienser och skriv ut på vanligt vitt papper.
  2. Klipp ut etiketterna, men mycket större än vad de ska bli i slutändan. 
  3. Doppa de i kaffe alt. kaffesump som du blandat ut med lite vatten. Jag använde kaffesump eftersom jag föredrar att dricka mitt kaffe. Inte bada etiketter i det. ;)
  4. Lägg de att torka i några minuter. 
  5. Doppa en gång till.
  6. Torka i några minuter.
  7. Riv försiktigt det våta pappret så att du får etiketterna i den storlek du vill ha dem. Det kan hjälpa att "nypa" av pappret så att man får det ojämnt.
  8. Och nu kommer trixet - ta kaffesump på fingrarna och dra/massera in, längs de fransiga kanterna. De rivna pappersfibrerna kommer att suga upp sumpen så att de blir mörkare än övriga etiketten.
  9. Lägg att torka några minuter innan du borstar av ev. sumprester. Var noga med att inte borsta på texten, då smetar den ut. 
  10. Limma fast på burk eller flaska med hemmagjort "hobbylim". (50/50 trälim/vatten) 
Japp, det är äkta ben. Kycklingben. ;)
Jag har oxå börjat spara alla ben efter vi har ätit kyckling. Sen kokar jag de i en halvtimme-timme och skrapar de rena från ev. köttrester för att till sist låta dem lufttorka. Finns hur mycket läbbigt som helst man kan göra med ben när det gäller Halloweendekorationer; fotoramar, pentagram, ljushållare mm. Själv har jag inte så många ben ännu så de ligger bara i en skål. Men vänta bara tills nästa år! Då blir det andra bullar. Eller ben. Eller... ja, du fattar.



Burkar och flaskor finns det ju oftast gott om i ett hem, men jag hade bara burkar med skruvlock och det känns ju inte särskilt... magiskt. Så, jag rev rundlar av svarta servetter och band om med trädgårdssnöre. Känns lite mindre Findus och mer Harry Potter tycker jag. Och vad har jag i burkarna då? Jo:

  • Ödleögonen är vanliga gröna oliver med pimento. Hällde på lite vatten så att de flyter runt lite.
  • Drakfjällen är solrosfrön som legat i lite vatten och mycket grön hushållsfärg i ungefär en halvtimme. De fick torka på en plastskärbräda tills de var lite, lite fuktiga och då hällde jag på blått glitter och rörde runt.
  • Pälsen från varulv är i själva verket en veckas samlat hår från min hårborste. *host* 
  • Torkade tånaglar - en champagnekork som jag klippt halvmånar från.
  • Magiska stenar - gröna och svarta stenar.
  • Trollsvett - kaffesump, vatten, grön hushållsfärg, potatismjöl. Skaka. För allvarligt.... trollsvett... *ryser*
  • Blod från enhörning - vatten och potatismjöl. Ville helst ha något silvrigt men hade inget hemma så mjölkvitt fick duga.
  • Flugvingar - ingenting ännu. Har du några idéer?
  • Torkade mustarmar - små repbitar och lite kokosfibrer.


Vissnad pilkrans.
Pilkransen gjorde jag för någon månad sen, medans det fortfarande satt löv på pilgrenarna. Den har hängt på tork under tak hela tiden och hänger nu på luftspjället för att ge lite .... eeeh... inramning. Och på kvällarna, tillsammans med en massa levande ljus som fladdrar bakom och runt och över allting, då... då blir det rätt spöklikt.

Mitt "häxaltare" med fröställningar från gullregnet.
Jaha, så ser det ut på vår spiselkrans just nu. Pyntar du till Halloween? Och vilket tema gillar du bäst?


/ak



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...