26 oktober 2013

Bokstäver i papier mache

Pysslandet i Halloween-anda fortsätter. Något mindre läskigt dock. För erkänn, visst var mitt häxbrygdskafferi läskigt, va? Jätteläskigt. ;) Hehehe... Fast, egentligen var det de här jag började allt Halloween pysslande med. Men eftersom de är gjorda av papier mache så tar det ju lite för dem att torka emellan lagren ... och sådär... så jag hann göra skafferiet emellan.

Och jag kan redan nu meddela att det kommer att bli tre inlägg om bilden där. *pekar neråt* Idag visar jag hur jag gjorde bokstäverna. Imorgon hur jag gjorde spökena. Och i övermorgon hur jag gjorde pumpan.


Så... bokstäverna. Jag gjorde stommen i kartong, mest för att se om det verkligen gick. Jag var övertygad om att det skulle vara svårt. Och komplicerat. Med det var det ju inte!! Det var tvärtom, väldigt enkelt. Så då bara fortsatte jag av farten. Lixom. Däremot så glömde jag ju att ta bilder under processen så ni får nöja er med en skriftlig genomgång.


  • Printa ut ordet du vill ha i lämplig storlek och vilken font du vill. Till de här Halloween bokstäverna använde jag Gill Sans Ultra Bold i 400 points. Och jag rekommenderar starkt att inte ta för krusidullig font. Du kommer att få ett litet helvete att få ihop dem. 
  • Klipp ut bokstäverna i två exemplar i kartong. (hobbykartong, flingpaket, mjölkpaket.... whatever you have)
  • Klipp ut remsor i kartongen. De kommer att bli "tjockleken" på bokstaven så gör de inte för smala. Eller... ja, det beror väl på storleken på bokstaven. Mina är ca 10 cm höga och ca 3 cm breda... eller djupa kanske jag ska säga. Man får prova sig fram helt enkelt.
  • Ta nu en remsa och tejpa fast den på kanten runt ena bokstaven. Följ konturen hela vägen runt och tejpa ordentligt tills du har som en låda. En bokstavslåda. 
  • Ta det andra exemplaret av bokstaven och tejpa fast den på samma sätt fast då naturligtvis på andra sidan av remsan du nyss tejpade. Som locket på bokstavslådan. Typ.
  • Fortsätt så med alla bokstäver.


När ordet är klart är det dags för själva kladdandet. Först behövs papper. Återvinner du (och vem gör inte det idag) så är det bara att börja leta efter reklamblad och gamla dagstidningar. Om du använder reklamblad se till att ta de som känns som tidningspapper. De stora matkedjornas utskick brukar funka bra. Du vet, de där stora, som är som morgontidningarna var förr. Plocka bort ev. häftklamrar och börja riva remsor. Jag rev mina mellan 2-3 cm breda men det är upp till dig. Gör inget alls om de blir ojämna och dana.
TIPS! Använd tunna latexhandskar både när du river pappersremsorna och när du limmar. Det blir så väldigt mycket lättare att göra rent händerna sen.
Sen behöver man lim. Det finns säkert tusen olika recept på limmet som man använder, men jag är lat och valde det enklaste jag kunde hitta - vatten och vetemjöl. Japp, that's it. Det ska vara ungefär 50/50 av varje, men jag höftade hej vilt. För jag är lite wild och crazy sådär. Så häll upp ett par deciliter vetemjöl ...typ...i en skål och häll sen på kallt vatten, samtidigt som du vispar ordentligt. Tjocklek som vanlig välling funkade bra.



Sen är det bara att börja kladda. Och det är kladdigt!
  • Ta en remsa och doppa i limmet. Se till att båda sidor blir ordentligt kladdiga och dra av överskottet genom att placera remsan mellan ena handens pekfinger och långfinger och långsamt dra remsan uppåt med andra handen. 
  • Sätt fast remsan på bokstaven. Försök att få det så slätt som möjligt. Kan vara lite knepigt emellanåt och då kan det underlätta och använda mindre bitar papper.
  • Limma på ett lager pappersremsor på varje bokstav och låt de torka över natten. Fortsätt likadant i ett par varv till. Ibland behövs det mer, ibland mindre. Man får prova sig fram. Viktigt dock att låta det torka ordentligt innan man lägger på nästa lager. 
  • När bokstäverna är ordentligt torra ska de målas. Om det finns lite ojämna ytor eller hårda hörn så kan du slipa bokstäverna lite med sandpapper först. Torka av med lätt fuktig trasa och sen kan du måla i den färg du tänkt.
Jag hade först tänkt att limma på svarta servetter med samma teknik som när jag byggde upp bokstäverna, men servetterna jag köpte var för hårda. Det gick inte att dela dem så att jag bara fick det svarta skiktet, utan mellanskiktet följde oxå med. Inte bra. Funderade då på att spraymåla dem, men vi hade bara högglansig färg hemma. Till slut så tog jag dotterns vattenfärg och målade bokstäverna. Och ta mig tusan, jag fick precis den matta, lite flammiga och slitna yta jag ville ha. Men, vattenfärg har en tendens att färga av sig, så man får inte handskas för mycket med dem.


Svårare än så är det inte. Kan redan nu avslölja att God Jul bokstäverna är i stort sett klara. ;)  


Obs! gärna den snyggt strukna duken. *rullar med ögonen*
Jaja.... den ska snart tvättas ändå. 


 ♥
/anna-karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...