21 november 2013

DIY Fantastiska små anteckningsböcker


Jag sparar alltid alla idéer på handgjorda presenter jag kan hitta. Speciellt så här i julklappstider. Det är något speciellt med handgjorda presenter, tycker jag, både att få och att ge bort. De säger nämligen något som köpta presenter aldrig kan säga. Att, jag kanske inte har så mycket pengar att köpa presenter för, men jag bryr mig fortfarande väldigt mycket och därför lägger jag min tid på att göra mina egna julklappar. Och i dagens stressade samhälle, vad är mer dyrbart än tid?


 


Och de här små anteckningsböckerna är helt bedårande, om jag får säga det själv och perfekta små presenter. Man kan ju själv välja att fylla boken med allehanda saker innan man ger bort den eller så ger man bort den tom så att mottagaren får fylla den själv. Själv har jag ett barn som inte träffar sin mormor så ofta, eftersom de bor 55 mil ifrån varandra, så jag kommer att göra ett litet fotoalbum till mormor. (Och mormor är ingen stor internetanvändare så jag känner mig lugn att avslöja det här. ;)


~ ~ ~

Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna i den här beskrivningen. 
Vädret har varit hemskt den sista tiden och jag får inte till bättre ljus än så här. Hoppas ni ser ändå. 



Du behöver:

  • 1 kartongark som är 30 cm x 15,5 cm (jag använde ett designark från Panduro som jag skar till)
  • 8 ark som är 21 cm x 15 cm (delade A4 ark) 
  • 50 cm - 60 cm kraftigare tråd
  • synål som passar tråden
  • liten spik och hammare

TIPS! Tänk på att du kan använda vilken kartong som helst. Förpackningar till matvaror eller andra saker funkar jättebra. Du behöver bara tänka på att anpassa formatet på innerbladen så det passar fodralet.

1. Börja med att vika de 8 arken på mitten. Vik dem ett och ett så att du får en jämn och fin vikning och stapla de sen i varandra.

 



2. Använd ett av arken som mall och lägg ut det förskjutet till den ena sidan på det stora designarket och lämna några millimeter runt. Markera innerbladens vikning på fodralet - både upp och nere - och vik fodralet försiktigt efter den linjen. (Det kan hjälpa att dra en biglinje först, så att vikningen blir fin.)  Markera även nägra millimeter utanför där arken tar slut och vik där också så att du skapar en flik du kan vika in.





5. Stapla all 8 innerblad i varandra som tidigare och lägg de på plats på fodralet och markera tre punkter mitt i vikningen på det översta innerbladet, en centrerat mitt på och två st 3cm in från bladkanten. Ta spiken och hammare och slå spiken rakt igenom alla 8 innerblad och omslaget. 



TIPS! Det är viktigt att papprena ligger stilla som du vill ha dem, så inte hålen hamnar snett. Om papprena glider kan man använda några klädnyper runt om att hålla fast dem.

6. Dags att sy. Trä tråden på nålen och börja sy igenom hålet i mitten, INIFRÅN och ut. Sy igenom hela bunten med innerpapper och fodral och lämna en trådände på kanske 10 cm - 15 cm inne i boken.
7. Gå sedan upp längs ryggen på boken och sy igenom det översta hålet. Utifrån och in.
8. Gå hela vägen ner och sy igenom det nedersta hålet. Inifrån och ut.

  



9. Avsluta genom att gå igenom det mittersta hålet en gång till, men denna gång utifrån och in. Se till att änden du lämnade i början och tråden med nålen är på varsin sida om det långa stygnet inne i boken. Dra nu så att tråden spänns både inne och utanpå boken och knyt en hård knut runt innertråden. Klipp av ändarna.


 


Vik ihop boken och beundra ditt hantverk. Men.... vi vill väl ha någon form av låsning på boken oxå? Annars kommer fliken att öppna sig hela tiden. Det finns massor med olika variantrar på det, men det här är min lösning. 



10. Skär ut två kvarts-cirklar från hörnen på fliken. Jag använde en liten skål som mall. Börja med att mäta ut mitten på fliken, så att det blir jämnt.
11. Lägg över fliken på framsidan och måtta ut ett lagom avstånd för att hålla fliken stängd. Det här beror helt på vilken storlek på ark du använder men min skåra hamnade på 5 cm från kanten. (Ca 6 cm från ryggen.) Dra en tunn linje med en blyertspenna och glöm inte att mäta så den blir rak.
12. Vik upp boken, kolla att det inte ligger några innerblad i vägen och skär en skåra efter strecket.

  





 


Japp, på det hela taget en väldigt användbar och söt liten bok. Man kan, som jag sa, använda den till ett litet fotoalbum. Eller kanske till en receptbok. Eller, gör en bok till varje barn i familjen och låt de skriva en liten resejournal när ni åker på semester. Eller samla dina favoritvisdomsord i den. Eller dina bästa idéer. Eller dina favoritrestauranter. Eller....

Det finns helt enkelt inga begränsningar. Så... hur många ska du göra? Jag har gjort fem hittills.... mest för att de är så himla kul att göra. Och så går de fort att göra. Och ni vet ju att jag gillar "instant gratification." ;)


/ak




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...