13 november 2013

DIY Makramé-armband



Det är hög tid att börja fundera på julklappar! För det går fort nu. RASANDE fort. Om du har flickor/tjejer/kvinnor att ge presenter till så kanske ett makraméarmband skulle vara något? Eller ett helt gäng. Faktiskt, de går så snabbt att göra att du kan göra ett helt gäng på en kväll. ;)

De här gjorde jag i helt vanligt bomullsgarn (man tager vad man haver lixom) och så hittade jag några vintageknappar i mina gömmor som blev fina till. Man kan knyta makramé med nästan vilken tråd som helst. Ja, t.o.m sytråd! Fast ... då kommer mina ögon att kasta in handduken och tacka för sig. Sen vet jag ju inte om ett makraméarmband i sytråd är så mycket att ha. Men det går. ;)  För egentligen är det inte så svårt, man måste bara hålla reda på trådarna. Därför kan det vara lämpligt att börja öva med en lite hårdare eller tjockare tråd (som är enklare att hålla styr på), tills man fått in knycken.

 



Du behöver:
  • garn
  • en knapp
  • sax
  • lim
  • lite tejp

Förberedelser
Börja med att mäta upp garnet. Du behöver två trådar.
En kommer att vikas dubbel och läggas i mitten, den som jag kallar dubbeltråden. Den kommer du inte att knyta alls med, utan den kan vara lika lång som du vill att armbandet ska vara. Eller, ja ... lite längre. Jag brukar lägga på ungefär 10 cm så man har lite att spela på.

Den andra tråden, knyttråden, bör vara 4 gånger så lång som dubbeltråden.
Låt mig förtydliga:
Jag har 19 cm i armbandsstorlek. Vi avrundar till 20 cm och dubblar det = 40 cm. Osså lägger vi på 10 cm extra vilket blir totalt 50 cm. Knyttråden ska då vara 4 gånger 50 cm = 200 cm. Längden beror även på vilken tjocklek tråden/garnet har, men med 4ggr så bör det inte bli för kort i alla fall.
Vik dubbeltråden på mitten och gör en enkel knut högst upp så att du får en ögla som låter din knapp gå igenom obehindrat. Det kommer alltså att bli låset. Tejpa fast öglan på bordet eller underlaget du använder och dra ut dubbeltråden slätt. Tejpa även längst ner. (Det är bara för att det blir enklare att knyta då.:)

Måtta nu fram mitten på knyttråden och knyt fast den med en enkel knut strax under öglan. Nu kommer knyttråden att bestå av två trådar, 1 och 2 som går ut på vänster resp. höger sida om dubbeltråden. (Fast det är bara för att det ska bli enklare att förklara, det är ju fortfarande samma långa tråd.) Varje varv kommer att göras i två delar, höger och vänstersida, men man börjar alltid med tråd 1. I början hade jag ett väldans sjå att komma ihåg vart jag var och vilken tråd som var tråd 1 tills jag hittade ett knep. Tråd 1 är alltid den tråd som kommer ut på ovansidan av den nyss knutna öglan. Nu kan jag lägga ifrån mig arbetet och svara i telefonen igen. Det är faktiskt himla praktiskt.


Jag har gjort några varv här för att det skulle bli tydligare hur det ser ut. Tänk på att du kan själv välja vilket som är ditt första steg. Jag gjorde så här - tråd 1 vänster sida, tråd 2 höger sida - bara för att göra det så enkelt som möjligt. Men i slutändan har det ingen som helst betydelse vilken sida eller vilken tråd du räknar som första. Bara du är konsekvent så blir det bra.

Om du klickar på bilderna så får du upp förstoringar och kan lättare se vad jag menar. 



 



 



Sen är det bara att fortsätta så långt som du vill. När det är tillräckligt långt, knyter du fast knappen och duttar på en liten droppe idiotlim på knuten. (Idiotlim = Fam. Hallströms uttryck för Super Glue.) Eller så tar du en synål och syr några gånger fram och tillbaka genom knutarna.

Det var det hela! Nu är det bara att lägga ner armbandet i en presentask, sätta på en liten pappersros som dekoration och vänta på Den Stora Dagen.





Så, vilka färger och knappar kommer du att välja?


/ak




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...