3 november 2013

DIY inspiration till egen julkalender

Jaha... då var Halloween avklarad och vi är inne i november och väldigt, väldigt .... väldigt snart är det dags för december. Och vi vet ju vad det innebär. Julklappar. Mat. Dekorationer. Mer dekorationer. Julgran. ÄNNU mer dekorationer. Och hur kul det än är... det är nästan så man blir matt bara av att tänka på det. Därför krävs det planering. Att börja tidigt. Dvs... NU!

Och rimligt är det ju att börja i rätt ordning, t.ex med att börja fundera och jobba med julkalendern. För erkänn (jag vägrar att tro att det bara är jag) visst är det samma visa varje år - vad ska man hitta för små presenter att lägga i julkalendern? Det ska vara litet. Billigt. Och roligt. Nu för tiden, när en av mina halvfigurer har blivit vuxen och flyttat hemifrån och den andra halvfiguren snart är 10 år, så gör jag det enkelt för mig. En roligare godisbit, typ chokladtomte/kotte/kula i varje dag och sen på helgerna ett litet paket.
Smidigt.

Tidigare så minns jag vissa decembermorgnar, när vi lämnat hemmet med sura och griniga barn. Barn som avskydde sin mor och far. Eftersom paketet de fick på morgonen var så roligt och den elaka, elaka mamman och pappan tvingade de att lämna leksaken hemma tills de kom hem från dagis/skola på eftermiddagen. Man skulle ju kunna säga: julkalendern öppnar vi på kvällen... men så gör inte vi. Julkalender hör till morgonen. Punkt slut.

Ytterligare en bonus med den här varianten är att det blir väldigt mycket billigare. VÄLDIGT mycket billigare. Jag vet inte hur ni tycker, men jag tycker inte att paketen i julkalendern ska vara "riktiga" paket. Det ska vara roliga små saker för en billig penning, inte julklappar. Men även om man köper billiga, små saker så blir det en hel del, när man ska köpa 24 st.

Det finns ju de som köper ett stort Lego eller nåt och delar upp så barnen får några bitar varje dag. Och så kan man ju göra. Men personligen säger jag en bestämt och mycket tydligt - Nej - till den idéen. Visst, det är SUPERenkelt för föräldrarna. Men... för vem gör vi kalendern egentligen? Och mina barn skulle ruttna helt och hållet om de fick några Lego bitar varje dag. Med det sagt - alla gör som de vill och det kanske finns barn där ute som tycker det är toppenroligt?

Vår kalender då? Jo, jag gjorde en stor kalender med fickor för presenter för många, många år sen, men... så tänkte jag, den börjar ju få några år på nacken. Det kan ju vara kul och göra något nytt oxå. Eventuellt. En julkalender blir ju rätt stor, så för mig är det viktigt att den ser bra ut. Så därför har jag letat över nätet och hittat några olika typer av enkla och snygga julkalendrar som man kan svänga ihop själv. De flesta av länkarna går till utländska sidor, men bilderna är ganska självförklarande.

  1. Okänd, hittar tyvärr inte orginalet.
  2. Galge
  3. Minimalistisk
  4. Luftballong
  5. Skog
  6. Okänd, hittar tyvärr inte orginalet.
  7. Tavelram

Vilken är din favorit? Själv är jag lite förtjust i nr. 6. Vänta.... nr. 3 är ju väldigt stilren. Fast... nr 2 är ju så söt. Och vem skulle inte vilja ha en luftballongkalender? Åhhh... jag VET inte! Man kanske skulle göra ... alla? :D

♥ /ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...