5 november 2013

Knappar till sociala medier i bloggen





Asså, jag är kluven. Jag bloggar. Och jag skyltar med mina blogginlägg kors och tvärs över hela internet. Eller.. inte HELA internet.... det är väl omöjligt. Men på flera sociala nätverk; Facebook, Twitter, Google+ osv. Och å ena sidan tycker jag att det är superviktigt att INTE jaga Likes och kommentarer och annat, utan att bara blogga för min skull. För att jag tycker det är kul att skriva och plåta och pyssla. Å andra sidan så är det ju "sociala" medier det är frågan om. Sociala antyder ju ett visst utbyte. Jag gör något och (förhoppningsvis) gillar någon annan det och reagerar på det jag gjort. Socialt. 

Så... vad göra? Tja... det bästa man kan göra är väl att inte låta det ta över. Att inte bli en "ÅH NEJ... det är ingen som har gillat min bild på FB och det är ju flera minuter sen jag la upp den" människa. Det är svårt. JÄTTEsvårt. Man vill ju så gärna bli gillad. Få chans på hela världen. Lixom. Men, man får påminna sig själv. Hela tiden. Jag bloggar för att JAG tycker det är kul.

Sociala knappar
Men med det sagt, det skadar ju inte att göra det så enkelt som möjligt för dina läsare att gilla och följa dig? Eller hur? Nyligen så la jag upp en rad med sociala "följa" knappar i min blogg. Du kanske ser de där ute i högermarginalen? Jag har sett de på andra bloggar och tänkt att "jamen det där måste jag oxå fixa" men har lixom aldrig kommit mig för att göra det. Förrän nu. Och eftersom det var så löjligt enkelt tänkte jag dela med mig. För sån är jag. :D

Men först en parantes
Det är inte ovanligt att man stöter på två typer av knappar, Follow buttons (Följaknappar) och Share buttons (Delaknappar, eller Delningslänkar). Vad är skillnaden? 
Follow buttons (Följaknappar) är knappar som hjälper dig att öka din fan-skara. Du får fler följare helt enkelt. Follow buttons är bra att lägga in i sidomarginalen, på About sidan. Kanske på något annat ställe du tycker är lämpligt. 
Share buttons (Delaknappar) är knappar som hjälper dina läsare att snabbt dela med sig av dina inlägg. De behöver inte följa dig för att dela. De knapparna ska du lägga in på vartenda inlägg du gör. Japp... vartenda. Varenda pryl du lägger ut, ska ha Delaknappar. Eller ...ska och ska. Det är bra om du har det. Oftast behöver man dock inte bekymra sig så mycket om det. I Blogger t.ex, som jag använder, så finns den funktionen autmatiskt. Du bara bockar i Visa delningslänkar när du konfigurerar blogginlägg. Kolla här!



Hur gjorde man nu då?
OK, sociala knappar. Först och främst - det finns flera olika ställen man kan hämta den här typen av knappar. Gör en Googling på: add social media buttons, och du kommer att få ungefär 147 000 000 resultat. Det räcker om du kikar på resultaten på första sidan för där har du flera stora aktörer som kan hjälpa dig.

Simple Share Buttons lovar möjlighet att anpassa knapparna så att de passar in på din sajt. Något jag tyckte lät väldigt tilltalande, men tyvärr har de inte fixat det för Blogger än, men jag kommer att hålla ögonen på dem.

Jag valde till slut AddThis. Du behöver skapa ett konto och det mig säkert... åh, jag vet inte.... 10 sek? Sen var det bara att sätta igång.

Börja med att klicka på Get the code och Follow buttons.



Välj sen de knappar du vill ha. Alla ställen du har konton och där du är åtminstone semi-aktiv kan ju vara bra att ta med. Lägg in dina kontonamn på respektive länk och du kommer att se hur knappen dyker upp i raden under Preview.

Koden dyker upp i det gula fönstret och när du är nöjd med dina knappar, kopierar du koden genom att klicka på Grab it.




Det står att koden ska klistras in mellan <body> taggarna på din blogg. Har du Blogger så kan du strunta i det och klistra in koden i en gadget istället. Så här. Du går till Layout sidan (samma som när du la in delningslänkarna) och klickar på Lägg till en Gadget.


Ett pop-up fönster kommer att dyka upp och du scrollar ner tills du hittar en Gadget som heter HTML/JavaScript. När du klickar på den kommer ett nytt pop-up fönster-



Klistra in koden (högerklicka, klistra in) och spara. Gadgeten kommer att lägga sig överst i listan och du kan enkelt flytta runt den genom att ta tag i den och placera den i vilken "slot" som helst där du kan placera gadgetar. 


Glöm inte att spara inställningarna här.





Sådär. Nu är du klar. Spring ut på din blogg och njut av dina nya fina knappar. Glöm inte heller att provklicka dem. Så att du vet att du gav rätt kontoinformation. :)


Twinglys och BlogLovins knappar är inlagda på samma sätt. Med skillnaden att jag fick koden från deras respektive sida.

Hoppas det här kan hjälpa till. Men kom ihåg - jaga inte likes och kommentarer. Blogga för din skull. För att du gillar det. Och om andra oxå gillar det, ja...då är det bara lök på laxen. :D


/anna-karin

PS. Kolla delningslänkarna där nere. *pekar neråt*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...