4 november 2013

Vitlök

Det är en grå och regnig dag här i Blekinge. Och blåsig.

Stod i köksfönstret med en kopp kaffe i handen. Och då.... för en sekund sådär... näe mindre, en nanosekund fick jag för mig att det var vår. Jag såg något fräscht grönt i odlingskragarna.

Det är vitlöken som kommit upp redan! 


Så här års är man ju inte riktigt beredd på gröna, spirande skott i odlingarna. Det brukar ju mest vara brunt. Och visset. Men de här gröna skotten lovar, även gråa och regniga dagar som den här och även om det är långt kvar, att det kommer en ny vår. Det kommer värme. Solsken. Doftande mylla. Och surr i luften från miljontals små vingar.

Tänk att några klyftor vitlök, nertryckta i blöt jord kan få ens hjärta att dallra till så.



Att sätta vitlök
Vitlök är - på ren svenska - löjligt enkel att sätta. I princip så trycker du bara ner den i backen någonstans på hösten och sen på våren så kan du skörda späda små vitlökar och vitlöksblast, eller så väntar du till sensommaren och skördar normalstora vitlökar.

Det råder delade meningar om huruvida man kan använda matvitlök till odling, eller om man måste köpa sättvitlök. Frågan är om man får med sig virus och sånt från matvitlöken eller ej.

Jag vill inte chansa så jag köpte mig en påse sättvitlök för några kronor på plantskolan. Och sen i höst när jag skördar, sparar jag ett par lökar som jag använder till odling. Men om man har matvitlök som börjat sätta grönt i kylskåpet, så kan man ju trycka ner klyftorna i en kruka. Och sen, när de vuxit lite, så kan man använda blasten i sallader. Det är gott.





Och eftersom jag är ju lite lurig så där, så jag satte mina lökar lite för tätt i odlingskragen. För jag tänkte skörda både vår och sensommar. Först tar jag upp varannan lök. Då är den späd och krispig och man kan använda både blast och lök. Och sen, lite senare, så skördar jag resten som vanligt. Man får inte vara dum.

Det kan oxå vara bra att täcka odlingen med halm. Den hjälper till att hålla fukten kvar i marken. Det gillar vitlöken. Fast, i all ärlighet, den är inte kräsen. Den trivs nästan överallt. Har du ett hål över i en rabatt? Tryck ner ett par klyftor där. Har du en tom kruka över. I med vitlök.



Jag längtar tills jag kan börja skörda mina vitlökar. Om det blir en stor skörd kanske jag måste göra en sån där vitlöksfläta? Det är både praktiskt och vackert. När jag tänker efter så gör jag nog en fläta oavsett hur stor skörden blir.

Har du satt några vitlökar iår?


/anna-karin


2 kommentarer:

  1. Ingen - det är det korta svaret... Men nu blev jag sugen. Pallkragarna står ju kvar utanför. Bokashi är nedgrävd i den ena. Kanske skulle testa. Det är ju så gott med späda vårlökar och blast.

    Annars håller jag trädgårdstågan uppe genom att samla växter till sen. Sen då när jag hittat min nya trädgård och sålt den jag har idag.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Carina - hitta en ny trädgård? Ska du byta?

    Och jo, vitlök måste man ha. Och eftersom det inte har frysit än så släng ner några klyftor du. Värt och testa iaf!


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...