17 februari 2014

DIY Virkad filt av enfärgade mormorsrutor


Jag har gått ett tag och varit sugen på att virka mormorsrutor. Jag såg en underbar filt i svart-grått-vitt på FB och blev så inspirerad. Och sen hittade jag någon som virkat en helgrå i mohair. Dreeeaaammy.....  Men gissa om jag hade problem att hitta en bra beskrivning på just enfärgade mormorsrutor? De flesta beskrivningarna var på flerfärgade rutor och det ville jag ju inte ha. "Men" hör jag er säga "det är ju en flerfärgad där. Just där, mitt i bild!" Jo... ja.... jag vet. Det blev så mycket snuttar över på nystanen att jag tänkte att en och annan flerfärgad kunde jag ta med.

I alla fall - jag hittade ingen beskrivning och tänkte att jamen, det där fixar jag själv. Jo tjena. Till slut fick jag ju ihop rutorna som jag ville ha, men jag gick bet ett antal gånger. Det var när man skulle byta varv det strulade. Nu fattar jag inte hur jag tänkte, det är ju ganska simpelt, men det är väl så det är med allt. När man väl kan det så är det enkelt.

Eftersom jag nu inte hittade någon riktigt bra beskrivning, så det slutade med att jag gjorde en egen baserad på ett antal andras beskrivningar. Och hygglig som jag är (host host) så kommer här nu en beskrivning på enfärgade mormorsrutor. Som jag gör dem. Fast egentligen tror jag inte att det finns något rätt eller fel när man gör mormorsrutor. Det blir lixom bra ändå.


108 mormorsrutor. Sixten Kanin godkänner. 
Som ni ser är filten inte blockad ännu men jag ska göra det i veckan tänkte jag. 


 


Meningen är att den här ska ligga i Dotterns rum, men där håller vi fortfarande på och renoverar så filten får hålla sig borta ett tag till. Därför fick det bli snyggfoton i vardagsrummet. I fulfåtöljen. Som inte alls passar till filten. Men det struntar jag i.



Och jag är ju ingen virkexpert, men här kommer i alla fall min beskrivning. Känn dig fram och gör några provrutor för att känna av garn och virknål. Var lite flexibel helt enkel. I de flesta beskrivningar rekommenderar de t.ex att man ska göra 3 lm mellan stolpgrupperna. Jag tyckte det blev för stora hål då så jag minskade till 2 lm istället.

Och om ni är nybörjare på virkning så kommer här länkar till Garnstudions virkkurs. Kan verkligen rekommendera att läsa igenom den om du känner dig osäker. Det finns även en videosektion där som kan vara till stor hjälp.

Ok, då kör vi. Och glöm inte att du kan klicka på bilderna för att få de större. Och eftersom jag är en sån super-hyvens människa, gjorde även en nerladdningsbar pdf med beskrivningen. Jag vet!! Världsklass. ;)


Som jag gör dem.

Varv 1
  • Lägg upp 6 lm och fäst ihop till en ring med 1 sm.
  • Virka 3 lm. Det här blir den första stolpen i den första gruppen. En "fuskstolpe".
  • Virka 2 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Fäst de 2 lm med 1 sm i den tredje lm i den allra första stolpen, dvs i fuskstolpen.
 

 

   


Varv 2
Nu ska vi börja göra hörn genom att virka två grupper om tre stolpar i varje hål.
  • Virka 3 lm. Nu kommer de här maskorna "fuskstolpen", att bli den sista stolpen i den allra sista stolpgruppen på varvet. Vi återkommer alltså till dem. 
  • Virka 3 stolpar runt första hålet och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar till runt samma hål och avsluta med 2 lm.
Första hörnet är klart. Gör nu likadant i de följande två hörnen. När du kommer till det fjärde och sista hörnet:
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm. 
  • Virka 2 stolpar och fäst ihop dessa med 1 sm i den tredje lm i den allra första stolpen, dvs i fuskstolpen du gjorde i början.
Varv 2 är klart.

 


   




Varv 3
Nu blir det lite annorlunda igen. Om du tittar på arbetet så ser du att du har ett hål nästan precis under virknålen, vi ska börja att bygga en stolpgrupp i det hålet. Det blir alltså bara två stolpgrupper i hörnhålen, inte i de övriga hålen.
  • Virka 3 lm. Det här blir den första stolpen i den första gruppen. En fuskstolpe.
  • Virka 2 stolpar runt ringen direkt under virknålen och avsluta med 2 lm.

Bort till första hörnet
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
Bort till första mellanhålet
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
Bort till andra hörnet
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • Virka 3 stolpar runt ringen och avsluta med 2 lm.
  • När hela varv 3 är klart, fäster du de två sista lm med 1 sm i den den tredje lm i den allra första stolpen, dvs i fuskstolpen du gjorde i början.


 
  
  
  


Sen är det bara att fortsätta som ovan om du vill ha större rutor. Jag gjorde fyra varv på mina och jag avslutade även med ett varv fasta maskor i den bakre maskbågen runt hela rutan. På det hela taget rätt enkelt va? Det gäller bara att hålla koll på vart man ska virka första stolpgruppen på varje varv. Det är lätt att man hoppar över det första hålet och då blir det inte så bra. ;) 

Och här kommer ett tips - fäst trådarna efter varje ruta. Det tar inte många minuter och du kommer att bli väldigt, väldigt glad i slutet när du inser att du inte behöver sitta och fästa en miljon ändtrådar. 


Rutor i olika färger
Principen är precis som ovan, förutom att man byter färg. För att göra snygga byten gjorde jag så här:
  • När första varvet var klart, plockade jag upp den nya tråden UNDER närmsta maskbåge och sen bytte jag plats på färgerna. Jag trädde alltså av den gamla tråden, plockade upp den nya och trädde sen på den gamla igen och virkade 1 lm. 
  • Dra åt den sista maskan i den gamla färgen så hårt att den knappt syns och börja sen virka nästa varv med 3 lm som vanligt. 
  • Klipp av den gamla färgen och lämna en bit så du kan fästa med nål sen.

Man kan även virka in den gamla trådänden så att man slipper fästa med nål, men jag fick aldrig det att bli snyggt. 
  • Fäst alla trådar innan du lägger rutan på hög. Du kommer att tacka mig senare för att jag tjatar om det. 
 

 


Sätta ihop rutorna
Det finns flera olika sätta att sätta ihop mormorsrutor, men jag ville hålla det enkelt och lite modernare därför virkade jag ihop dem med fasta maskor. Dessutom är jag lite förtjust i den upphöjda "sömmen" emellan rutorna.
  • Lägg två rutor aviga mot aviga.
  • Virka en fast maska i de bakre maskbågarna på båda rutor. 
  • I hörnen bör du virka några lm så att hörnen inte dras ihop. Om igen, beroende på garn och virknål så rekommenderar jag att testa dig fram. Jag gjorde två lm med en fm emellan.

Nackdelen när man virkar ihop på det här sättet är att det blir något av en avigsida på filten, men det bestämde jag mig för att inte bry mig om. Och så hemsk är den inte. Det är bara det att framsidan är snyggare. Tycker jag.

Dessutom, jag tror inte någon kommer att titta så noga. Och skulle någon göra det så är svaret enkelt.
- "Jag har virkat 108 mormorsrutor. Vad har du gjort? " Hehehehe.....


/ak

*rätt nöjd och belåten med sig själv och sina 108 rutor*


8 kommentarer:

  1. Najs! Bra med beskrivning på enfärgade. Jag tycker det är så himla fint med mormorsrutor men drar mig helt bara av tanken på alla trådar att fästa. Men med enfärgade kanske jag kan få till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara! Ja, det blir EN MILJON ändtrådar när man har flerfärgade rutor och jag hade inte heller lust och sitta och fästa dem. Det räckte gott och väl med de 6 flerfärgade rutor jag gjorde. Hehehe...


      /anna-karin

      Radera
  2. Tack så mycket gumman. Snart är vi klara med ditt rum och då kommer den att bli jättefin där. Eller hur? ;D


    /mamma

    SvaraRadera
  3. Tusen tusen tack för en underbar beskrivning. Jag fann dig när jag letade på virkade rutor för nybörjare.
    Jag kan tipsa om ett tips som jag fått; jag ska virka en babyfilt till vännerna & då tänker jag sy fast ett mjukt tyg så filten blir dubbelsidig. Då syns ingen avigsida på rutorna. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Kakan! Vad kul att du gillade beskrivningen. Att sy fast ett fint tyg på baksidan är en jättebra idé. Tyvärr är ju jag (och dottern som fick filten) något varmblodade av oss och risken är överhängande att vi kommer att explodera av värmeslag om jag tilläggsisolerar den. Tee-heee..... ;)


      /anna-karin

      Radera
  4. Taaaack för beskrivningen på mormorsruta!! Letat i timmar på nätet efter nåt som funkar :))) Hyvens, tack och bock!!/Anna, Bergkvara

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅH vad glad jag blir!! Varsågod!!! :D Hoppas att det blir något riktigt tjuuusigt. ;)


      /anna-karin

      Radera
  5. Vilken fin filt! Vilket garn använde du och vilken grovlek på virknålen?

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...