20 mars 2014

DIY recept på söt-salta marknadspopcorn



Åh jösses amalia! De här... de här... de här är ruskigt goda. Ruskigt goda!! Så goda att jag blir lite lätt manisk när vi gör dem. Manisk som i "BORT MED TASSARNA FRÅN POPCORNSKÅLEN.... DE ÄR MINA.... BARA BARA MINA... MOAHAHAHAHA...."

*host*

Ja... det är inte lätt att vara barn i det här huset alltid. Tur att man alltid kan göra mer.

Ingredienser
100 gr majskorn
3 msk olja
50 gr socker
salt efter tycke och smak


Gör så här
  • Hetta upp oljan i en stor rostfri gryta med lock.
  • Häll i majskornen och rör om. 
  • Häll i sockret och rör om. Lägg på locket och skaka grytan ofta så att det inte bränner fast. 
  • Ta av grytan från spisen när poppandet upphör och rör då runt ordentligt. Rör ända ner i bottnen så att det smälta sockret fastnar på popcornen. Jag tycker det är lättast att salta lite lätt medans popcornen fortfarande ligger i grytan. Häll sen upp i en stor skål och låt svalna. Sockret gör de supervarma och de svalnar långsammare än vanliga popcorn så ha tålamod..
  • Njuuuuuuut........ 

Asså... de här är perfekta när sötsuget slår till. Även om det är en del socker i, så går det ju inte att jämföra med att trycka i sig en påse godis. Och popcorn i sig är ju rena hälsokäket. Därmed inte sagt att marknadspopcorn är hälsokäk... men jag är ganska säker på att det är oerhört mycket nyttigare än en påse godis.

Och förresten - det får vara hur det vill med nyttigheten. Ibland behöver Fru Hallström (det är jag det) något smaskigt. Och då ska Fru Hallström (jag) få något smaskigt.

Så det så.


/ak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...