24 april 2014

DIY Recept underbara kokostoppar


Aaahhh.... så enkelt. Och så gott! Man undrar ju lite varför man inte gör kokostoppar oftare? Man kanske skulle ta och ändra på det? Kanske?

De svarta prickarna? Vaniljpulver. Det är bra grejer, det. Gott.


Ingredienser
Till 15 stora eller 30 yttepyttesmå toppar
(Glöm inte att köpa ekologiska produkter så långt du kan.)


50 gr smör (Riktigt smör. Inte äckligt margarin. Det ger jag mig inte en millimeter på.)
2 ägg
200 gr riven kokos
1 dl socker
1 lime, rivet skal + saft (Jag hade en väldigt stor lime så jag tog bara saften av halva.)
½ tsk vaniljpulver (valfritt)


Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Rör ihop äggen med sockret och rör sen ner kokos, smält smör, limeskal, limesaft och vaniljpulver.
Låt smeten vila i ca 10 min.
Forma toppar och ställ på plåt med smörpapper. Jag gjorde som när jag gör köttfärsjärpar - använder en matsked och formar i ena handen. Fast jag tjonkade ner topparna på plåten så att de stod upp. 
Grädda mitt i ugnen i 15 min för stora toppar (ca 10 minuter för yttepyttetopparna) och låt sen svalna på plåten. 
Njut.




Ni som är duktiga att räkna inser att det saknas tre toppar på bilderna. De.... eehhh.... försvann innan jag hann ta bilderna. Och jag vill inte prata om det. *host host* 

/ak



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...