4 juni 2014

Gullregn



Just nu blommar gullregnet något makalöst. Det är galet vackert. Och hela trädet surrar av besökande bin och humlor. Att stå tyst under gullregnet, att känna doften och att höra surret.... det är sommar. Till och med en gråmulen dag som den här, blir ljuv på något vis.

Efter det har blommat klart ska jag ta tag i en föryngring av trädet. Vi plockade bort en helt död stam tidigare i våras men vi lyckades missa lite ändå. Det behöver helt enkelt lite TLC. Så att vi får njuta av blomningen i många år till.

Och nu satt jag precis och läste på lite hur man ska gå till väga och man kan väl sammanfatta det som: allt funkar. Tydligen är inte gullregn ett dugg känsliga för hur eller när, när det gäller beskärning. Vilket passar mig bra, eftersom jag är en otålig typ. Som inte vill behöva vänta till en speciell tidpunkt för att beskära. Oddsen är höga nämligen, att när den tidpunkten väl kommer.... då har jag sen länge släppt behovet att klippa av grenar och pysslar redan med något helt annat. *host* Jamen jag känner mig själv i alla fall! ;)


/ak


Disclosure: jag hittade infon om beskärning på olika trädgårdsforum (AoT, Odla etc) och det var ganska unisont att när som helst funkar, även om efter blomning rekommenderades. Dels för att man vill ju njuta av blommorna och dels för att undvika att störa vårens savflöde. Bara så ni vet. ;) 




2 kommentarer:

  1. Här ska det till att slå ut - så dags att dra dit solstolen och njuta! Mitt exemplar är en varannan-års-blommare... ..lite glad för det. Då jagar jag bara fröplantor varannan vår :)

    /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen en makalös blomning på gullregn. Vårt träd är oxå lite av ett varannan-års-blommare men jag har aldrig sett några fröplantor. Fast det är klart - det där trädet växer ju i värsta ogräsodlingen så små fröplantor har nog inte en chans. ;)


      /anna-karin

      Radera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...