10 december 2014

AK's Salmiak- och Chokladkulor

Jag gjorde ju mintkakor härom dagen. De blev goda. VÄLDIGT goda. Och enkla att göra var de oxå. Så när jag höll på och rotade runt i skafferiet idag och hittade en burk med Kung Markattas Lakritspulver, började jag fundera. Skulle man kanske kunna använda receptet till mintkakor och göra lakritskulor av det? Med choklad runt.



Jag trodde jag skulle bli tvungen att experimentera lite. Kanske rent utav slänga en batch eller två innan jag hittade rätt i smaksättningen. Men det visade sig att lakritskulor ... eller salmiakkulor kanske man ska säga, är precis lika enkla att göra som mintkakor.

 




Ingredienser ca 65-70 kulor 

1 st äggvita
350 gr. florsocker
200 gr. mörk choklad
4 msk Kung Markattas Lakritspulver (det ger en tydlig salmiaksmak)
ev. havssalt


 Gör så här:
  • Vispa äggvitan så att den blir skummig. Handvisp räcker, det behövs ingen elvisp.
  • Rör i lite florsocker och lakritspulvret.
  • Häll i resten av florsockret, lite i taget, och blanda så att det blir till en fast och smidig deg.
  • Använd en köksvåg och nyp av små bitar av degen på ca 5 gr. Rulla till små kulor och lägg på bakplåtspapper. 
  • Låt stå och torka i rumstemperatur i några timmar - en halv dag. Rulla runt kulorna några gånger så att alla sidor torkar.
  • Smält chokladen i vattenbad och doppa kulorna i den. Låt torka på bakplåtspapper.
  • Om man vill kan man pudra lite lakritspulver över kulorna. Eller lägga en flinga havssalt på. 

 



Ja, svårare än så var det inte. Och jättegott! Om man gillar salmiak. Det gör jag. :)


/ak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...