27 januari 2015

DIY Virka en söt blomgirlang


När svärmor i Småland fyller 80 år blir det kalas. Då far alla barn med sina respektive och sina knoddar till det Småländska höglandet för att fira. Och man slår ihop sina påsar så att hon får en riktigt fin present. (Biljetter till Evita, jomantackar.)

Fast man vill ju inte komma tomhänt. Och även om blommor är trevligt, så kan ju faktiskt jag erbjuda något ännu finare. Färska ägg från mina lyckliga höns.

Och ska man ge bort ägg vill man ju paketera de lite fint, så där. Jag hade sparat några jordgubbskartonger från i somras så jag klädde in en med en bit tapet, la i lite hushållpapper och en tuss halm och sen våra fina, fina ägg från äggtjejerna. Men, det behövdes något mer och eftersom jag just nu virkar en filt med blommor som jag hittade mönster på hos Bautawitch, så gjorde jag några blommor i glada vårfärger och virkade ihop de till en girlang som jag lindande runt äggkartongen. Ganska vårigt och fint, om jag får säga det själv.



Bautawitch är fantastisk sida för pysslare och speciellt om du vill virka. Hon är helt fenomenal med garn och virknål. Och dessutom har hon en jättebra beskrivning på mormorsrutor med prästkragar som du hittar HÄR, men jag vill ju inte vara sämre så här kommer en beskrivning på min virkade blomgirlang. Och gillar du varken Bautawitchs eller min beskrivning (hur nu något sådant skulle kunna vara möjligt? ;) ) så finns beskrivningen på de här blommorna - i en form eller annan - lite överallt på nätet om man Googlar 'flower granny squares'.




Virkad blomgirlang
Jag har länkat alla maskor i beskrivningen till Drop Designs Garnstudios fantastiska tekniksida. Där beskrivs varje typ av maska i små, korta videos. En mycket användbar sida, det där. 


Blomknapp




Börja med "blomknappen" så här.
Virka 6 luftmaskor (lm) och fäst ihop med en smygmaska (sm) till en ring.
Virka 12 fasta maskor (fm) runt ringen. Avsluta med en sm i första fm.
Klipp av garnet och välj ny färg. Första blomknappen är klar.




Nu ska du virka blomblad. Varje blomblad består av 4 dubbelstolpar som man fäster ihop med en smygmaska för att bladet ska bli lite bulligt. För att klara av det måste man vid ett läge släppa den ordinarie maskan och flytta virknålen.

Blomblad 1


 


Virka 4 lm i vilken fm du vill. Den här är en "fuskstolpe" och den agerar som din första dubbelstolpe (dst) i det första blombladet.
Virka tre dubbelstolpar (dst) i samma fm som du gjorde fuskstolpen.
Dra ut virknålen från maskan och trä den igenom den 4:e maskan i fuskstolpen du började med. Plocka sen upp den senaste "riktiga" maskan, dvs den du precis släppte, och virka ihop de båda med en sm och avsluta sen med 2 lm. Voilá! Ditt första blomblad.



Blomblad 2-12


4 dst i varje fast maska runt blomknappen. När du virkar ihop blombladen trär du virknålen igenom den sista maskan på den första dubbelstolpen på varje blomblad. Fäst med en sm. Avsluta med 2 lm.



När det sista blombladet är klart fäster du de två avslutande lm, med en sm i den 4:e maskan i fuskstolpen du gjorde allra först.

Och sen, som vanligt, jag rekommenderar att fästa alla trådar på en gång. Det blir så väldigt mycket enklare faktiskt.

Sen är det bara upp till dig hur många blommor du vill ha, vilka färger du vill ha, några kanske inte ska ha 12 blomblad utan.... 10, 11 ... 22.... det är helt upp till dig att ändra och justera som du vill. Jag virkade även några "blomknappar" och satte mellan blommorna. Bara för att få lite variation.


Virka ihop till en girlang


Virka 30 lm.
*Fäst den första blomknappen med en sm i valfri maska på undersidan på ena kanten och sen på andra kanten. Virka lagom många lm mellan sm, beroende på hur stor din blomknapp är.
Virka 15 lm.
Fäst en blomma med sm på samma sätt som du gjorde med blomknappen.
Virka 15 lm.*
Avsluta girlangen med 30 lm.

Avstånd mellan blommorna är naturligtvis upp till var och en, men så här gjorde jag.







/ak



2 kommentarer:

  1. Men åååå så fin blomgirlangen var!! Har du riktigt otroligt väldigt tråkigt och en massa tid över, så får du gääärna göra en åt mej, för jag kan inte, är urkass på att virka :/ hälsningar Beatrice

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Vad gullig du är. :D Men du Beatrice.... jag lovar att du fixar att göra en sån här själv. Det är verkligen inte svårt Om jag ska vara helt ärligt, så är det svårare att läsa beskrivningen än att göra blommorna. Säkert. Jag lovar. :D

      Nu har ju jag det sällan tråkigt, men om du är riktigt snäll så kanske den girlangen jag håller på med nu, dyker upp i din brevlåda. Kanske. Om du skickar adressen osså. ;)


      /anna-karin

      Radera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...