7 september 2013

Pil. Inte sån man kastar. Sån som växer.

En gång för länge, länge sen när vår trädgård bara var en liten plutt-pluttig jordhög, så bestämdes det att gränsen mot grannen skulle utgöras av en pilhäck.
.
.
.
.
Jo, du hörde rätt. En pilhäck.

Vad som fick dessa dårar att plantera en pilhäck som avgränsning vete 17. Kanske var de självplågare? Kanske var det en djävulsk plan  att plåga alla framtida ägare till huset och trädgården? Kanske var de bara korkade? Oavsett vad, så står vi här nu med en pilhäck. I allt annat än god form. Den spretar. Och den har märkliga stubbar. Och kaprifolen lindar in sig i den. Och det spelar ingen roll hur mycket vi klipper, så växer den snabbare. Så frågan är - vad ska vi göra? Ta bort den, blir ju det naturliga svaret. Jo... men... har du sett min Att göra-lista? Och första inlägget om trädgården? Så, jag måste fråga - vad får dig att tro att jag NÅGONSIN kommer att komma dithän att jag får bort pilhäcken? Självinsikt. Det har jag i alla fall.

Men pil är bra till en del saker. Man kan göra saker av pil. Pilkorgar t.ex. Det kan inte jag göra. Och pilkransar. Det kan jag göra. Så här gör man.

Klipp en massa pil. Gärna från vår pilhäck. I värsta fall får du väl ta från din egen. Fast jag förstår inte varför. Vi har ju massor.




Rensa pilen från blad och grenar.




Leta reda på den längsta och tjockaste pilgrenen du har och sätt händerna längst ner på pilen, där det är som tjockast, med tummarna mot varandra och böj försiktigt. Det gör du för att mjuka upp pilen så att den inte knäcks när du lindar.

Linda försiktigt första grenen och låt den gå omlott lite grann. Var försiktig och håll i grenen hårt. Så att den inte snärtar iväg. Och rappar dig på kinden. Så du måste badda med alsolsprit. Det kan hända. Har jag hört. *host*




Ta en ny pilgren (verkligen, det finns massor med pil hos mig... bara att komma och hämta) och fortsätt linda. Förskjut starten med typ en decimeter eller så.




Ibland Oftast är toppen på grenen väldigt mjuk och kan vara svår att hålla på plats. Då kan man fuska lite och nypa fast den mellan två tjockare grenar. Så här.




Sådär! Tog mig totalt kanske en 30min. Säg en timme med att klippa pilen (som det faktiskt finns väldigt gott om hos mig), prata lite med hönsen som kom och kollade vad jag pysslade med, klippa mer pil, springa efter kaninen Sixten som hamnade under sista pilgrenen och blev rädd så jag måste be om ursäkt (han är lite lättstött), rensa pilgrenarna, börja linda, gå in och och badda alsolsprit på kinden, linda vidare och till sist rensa utstickande bitar.




Typ en sån här liten fjösig topp kan man ju klippa bort. Fast, det kan bli väldigt fint om man lämnar mycket sånt oxå. Medvetet lixom. Ni ska få se längre ner. Just den här kransen ville jag ha lite tjuuusigare sådär. Lite elegantare.




För den ska bo på skänken på verandan. Tillsammans med min ölburksvimpelspelsfågelskrämma, stora lyktan och lite blommor.




Det blir väl snart dags att höstpynta lite mer på verandan. Men inte än. Det är jättevarmt. Asså... vi pratar högsommarvarmt. Som i  linne och shorts. Som i att bada i poolen. Som i .... POOLHÄNG!




Och då känns det faktiskt väldigt fel att höstpynta. 




MEN....
snart är det fakiskt Halloween. Och även om vi inte firar det särskilt mycket i det här huset (till dotterns stora sorg) så är det ju ändå lite kul att spökpynta. Lite. Med pumpor och spindelväv och dödskallar och gravstenar och...... läskiga, döda kransar.

På den här lämnade jag alla blad och hängde upp den på tork. Det är jätteläskig. Eller... näe... det kanske den inte är. Men den ser rätt spöklik ut och kommer att bli perfekt till Halloween. Behöver inte ens bättras på med spindelväv. Det fixar spindlarna själva om kransen får hänga kvar ute. Under tak. Japp... rationalisera. Det är min melodi det.



/ak



2 kommentarer:

  1. Fin krans! En vän till mig har vävt vackra väggar/vindskydd av pil där hon har gjort plats för intressanta bitar av driv ved. Hon har använt dem för att dölja komposten, men de skulle vara fina varsomhelst.

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, jag lekte faktiskt med tanken att göra ett kompostskydd med pilen oxå. Hmmm....man kanske ska göra mer än leka med tanken? ;)


    /anna-karin

    SvaraRadera

Hallo där snygging!
Tack för att du vill lämna en kommentar på min blogg! Jag blir alldeles jätteglad. Och varm och gosig i hjärtat. Sådär som man blir av en kram.


/anna-karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...